گفتوگوی خبری رئیس نمایندگی وزارت خارجه در شیراز با صدا و سیمای فارس در خصوص جنگ تحمیلی سوم
شیخعلی: جنگ تحمیلی سوم هیمنه پوشالی آمریکا را فرو ریخت/ کشورهای جهان در سمت درست تاریخ بایستند
علی شیخعلی، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فارس با حضور در بخش گفتوگوی ویژه خبری 19 اسفند ماه صدا و سیمای فارس، به تشریح عوامل تجاوز غیرقانونی آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشورمان، بعثت مردم و انتخاب حضرت آیت الله سید مجتبی خامنهای به عنوان رهبر سوم انقلاب اسلامی و آثار و نتایج جنگ تحمیلی سوم پرداخت.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شیراز در ابتدای سخنان خود سالروز شهادت امام علی (ع) و همچنین شهادت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای را تسلیت گفت و یکبار دیگر بیعت خود و سایر خدمتگذاران مردم در وزارت امور خارجه با رهبر جدید انقلاب اسلامیکه با رای قاطع مجلس خبرگان رهبری و وفق اصول قانون اساسی انتخاب گردیدهاند، را اعلام نمود و این انتخاب را که با وجود شرایط جنگی با دقت و صحت صورت گرفته را یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.
شیخعلی در ادامه با برشمردن خصوصیات و شایستگیهای رهبر جدید انقلاب، به حضور پرشور و گسترده مردم در خیابانها برای اعلام بیعت با حضرت آیتالله سید مجتبی خامنهای اشاره کرد و گفت: این حضور مردم را باید قدر دانست. زیرا نوعی بازنمایی انسجام و اتحاد ملی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است. حضور مردم نوعی رفراندوم است و ابرقدرتها بهتر است که این حضور را که نوعی پشتیبانی از سیاستهای نظام و نیروهای مسلح است، مشاهده کنند تا دیگر دچار محاسبات غلط نشوند.
رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شیراز با اشاره به آنکه تجاوز آمریکایی- صهیونی در میانه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا و در زمانی که مذاکرات به اذعان مقامهای آمریکایی پیشرفت قابل توجهی کرده بود صورت گرفت، گفت: این تجاوز بر خلاف اصول حقوق بینالملل و نقض صریح بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد است و ما نیز در حال دفاع مشروع ازخاک و حاکمیت کشورمان مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل هستیم. آمریکا و رژیم صهیونیستی بر اساس محاسبات غلط خود در میانه ماه مبارک رمضان به ایران به عنوان یک کشور اسلامی تجاوز کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنطور که در اظهارات مقامهای غربی فاش شد، تجاوزگران چشم طمع به منابع نفتی منطقه دوخته و در چهارچوب راهبرد سلطه بر عرضه انرژی جهان و رقابت با شرق به ایران حمله کردند و در حقیقت این جمهوری اسلامی است که در حال دفاع از نظم بینالمللی مبتنی بر حقوق بینالملل است تا از سلطهگری قلدرمآبانه آمریکا مصون بماند.
شیخعلی با تاکید بر آنکه آمریکا از پایگاههای خود در منطقه برای تجاوز به ایران استفاده کرده و در واقع به این کشورها نیز خیانت کرده و امنیت آنها را نیز به خطر انداخته است گفت: ما هیچ خصومتی با کشورهای منطقه نداریم و با هم دوست هستیم و حتی با توصیه همین کشورها وارد گفتگو و مذاکره با آمریکا شدیم. با این حال، بدون شک این جنگ برای منطقه تاثیرات منفی دارد و همه اینها به عهده متجاوزان است.
وی به جنایات جنگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز به ایران پرداخت و گفت: جنایت هدف قرار دادن مدرسه میناب و شهید کردن ۱۶۸ دانشآموز بیگناه، تجاوز به بیمارستان گاندی، تجاوز به اماکن تاریخی و منازل مسکونی نشان داد که این جنایتکاران هیچ خط قرمزی ندارند و همه اصول حقوق بشر و حقوق بشردوستانه را زیر پا میگذارند.
نماینده وزارت خارجه در استان فارس در ادامه از اقدام این وزارتخانه در مستندسازی جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی و ارسال آن به مراجع بینالملل خبر داد و گفت: وزارت امور خارجه همزمان در جنگ روایتها نیز مشغول دفاع از کشور و مقابله با تجاوزگران است. جناب آقای دکتر عراقچی، وزیر محترم امور خارجه و جناب آقای دکتر بقایی، سخنگوی محترم و سایر همکاران ما در مجامع بینالمللی و یا در مصاحبه با شبکههای خارجی در حال جهاد تبیین و روایت واقعیات از تجاوزات دشمن هستند.
شیخعلی همچنین به خدماترسانی وزارت امور خارجه به هموطنانمان در سراسر دنیا اشاره کرد و گفت: ما در دفتر نمایندگی وزارت خارجه در شیراز نیز در خدمت همه هموطنان عزیز هستیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار و نتایج جنگ تحمیلی سوم پرداخت و تصریح کرد: در این جنگ هرچند آسیبهایی به کشورمان و مردم وارد شد و شماری از هموطنانمان به شهادت رسیدند، اما نیروهای مسلح کشورمان با قدرت نظامی و پشتوانه مردمی فوقالعادهای چنان درسی به متجاوزان دادند که در تاریخ خواهد ماند. در این جنگ هیمنه پوشالی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مردم جهان و منطقه فرو ریخت و کارشناسان غربی نیز به این حقیقت اذعان کرده اند.
شیخعلی افزود: نیروهای مسلح ما پایگاههای دشمن در منطقه و سرزمینهای اشغالی را هدف قرار داده و خسارات غیرقابل جبرانی برای دشمنان ایجاد کردند. هرچند سانسور شدید اطلاعات در رژیم صهیونیستی موجب شده تا هنوز ابعاد این خسارات بطور کامل افشا نشود که البته آفتاب پشت ابر باقی نخواهد ماند و بزودی اطلاعات بیشتری از ویرانیهای گسترده در سرزمینهای اشغالی فاش میشود.
نماینده وزارت امور خارجه در شیراز به پیامدهای منطقهای و جهانی جنگ تحمیلی سوم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کنترل هوشمند تنگه هرمز بطور کامل در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و نیروهای مسلح بر مبنای دستورات مقام معظم رهبری در حال اعمال کنترل بر ترددهای این تنگه هستند. نطم منطقه ای و جهانی بعد از این جنگ تحمیلی تغییراتی خواهد داشت. در عین حال، این جنگ اقتصاد جهانی را هم تحت تاثیر قرار داده و افزایش قیمت نفت، کالاها، ریزش بازارهای بورس بینالمللی و ... دشمن را به تکاپو انداخته و به دنبال راه نجاتی برای خود است.
شیخعلی افزود: شرایط ایران با گذشته فرق کرد و اکنون دست برتر را دارد. در واقع متجاوزان با اشتباه خود در حمله به ایران با سرنوشت خود بازی کردند. این جنگ اثبات کرد که پایگاههای آمریکا در کشورهای منطقه برای تضمین امنیت آنها نیست. بلکه سوءاستفاده آمریکا از این پایگاهها باعث تهدید امنیت و ثبات کشورهای میزبان میشود.
وی در ادامه سخنان خود گفت: از همه کشورهای جهان به خصوص کشورهای مسلمان میخواهیم که در سمت درست تاریخ بایستند و اجازه ندهند بیش از این حقوق بینالمللی و اصول بینالملل نابود گردد.